• Digital dæktryksmåler - Michelin
  • Digital dæktryksmåler - Michelin

Beskrivelse af Michelin Digital dæktryksmåler

Programmérbar digital dæktryksmåler fra Michelin med indbygget LED-lys.

Et korrekt dæktryk er vigtigt for sikkerheden. Et for lavt dæktryk kan bl.a. føre til overophedning af dækket med svigt til følge. Desuden forringes dækkets egenskaber i forbindelse med pludselige undvigemanøvrer samt evnen til at modstå akvaplaning. Dette gælder ved et for lavt dæktryk på alle fire hjul. Et for lavt tryk på bare ét hjul kan resultere i, at bilen får uforudsigelige køreegenskaber. 

Et korrekt dæktryk kan desuden have en miljømæssig gevinst, da et for lavt dæktryk øger brændstofforbruget betragteligt. Ved et for lavt dæktryk på 0,6 bar reduceres dækkets levetid desuden med helt op til 50%.

Spar (mange) penge med en digital dæktryksmåler
Siden vinter 2014 har det været et lovkrav, at nye biler er udstyret med det automatiske dæktrykovervågningssystem – TPMS. Det melder dæktrykfejl ved tryktab over 20% eller et tryk under 1.5 bar. Selvom dæktrykket er over 1.5 bar, kan der være et øget brændstofforbrug. Her er en digital dæktrykmåler en god ven. Den kan nemlig hurtigt fortælle dig, hvad det præcise dæktryk er. 

Har du et lavere dæktryk på 0.5 bar på bare ét dæk, øges brændstofforbruget. Det betyder en ekstra (unødig) udgift, og dækkets levetid reduceres kraftigt. En digital dæktryksmåler tjener altså hurtigt sig selv ind. Faktisk er et lille overtryk (på 0.1 bar) gavnligt for brændstoføkonomien – endda uden at det går udover dæk og køreegenskaber. 

Undersøgelser viser, at op mod 50% af alle biler har forkert dæktryk i ét eller flere dæk. Tryktab sker naturligt med tiden, men det er en rigtig god ide at holde øje med det løbende. Med en digital dæktryksmåler kan du hurtigt spotte, om dæktrykket er for lavt. Et lavt dæktryk giver også en øget risiko for, at du mister kontrollen i en kritisk situation - f.eks. ved en hård opbremsning.

Anbefalet dæktryk – hvad skal lufttrykket i dæk være?
Det er forskelligt fra bil til bil og mærke til mærke, hvad det anbefalede dæktryk er. Du kan altid finde det anbefalede dæktryk i instruktionsbogen. Du bør tjekke dæktrykket mindst én gang om måneden med en analog eller digital dæktryksmåler. Dæktryk kan måles i bar, kPa (kilopascal) og psi. Sammenhængen mellem de forskellige enheder er: 1 bar = 100 kPa = 14,5 psi. 

På trykmålere er den røde skala typisk bar, mens den sorte skala er psi. Det er vigtigt, at dækkene er kolde, når du bruger en digital dæktryksmåler eller en anden trykmåler. Dobbelttjek altid, at ventilhætten er skruet rigtigt på efter kontrollen. 

Hvis du bruger en digital dæktryksmåler, som Michelins digitale dæktryksmåler, kan du se dæktrykket i alle tre måleenheder. Vi har dog lavet en simpel omregningstabel i næste afsnit, hvor du kan sammenligne de forskellige enheder. Vinterdæk bør altid have 0,2 bar ekstra tryk sammenlignet med det foreskrevne dæktryk. 

Omregningstabel til enheder i digital dæktryksmåler
Nedenstående tabel er en oversigt over dæktrykket målt i kPa, bar og psi. Den gør det nemmere at ramme det præcise dæktryk, hvis du ikke har din digitale dæktryksmåler med dig. 

  • 150 kPa = 1.5 bar = 21,8 psi
  • 200 kPa = 2,0 bar = 29,0 psi
  • 210 kPa = 2,1 bar = 30,5 psi
  • 220 kPa = 2,2 bar = 31,9 psi
  • 250 kPa = 2,5 bar = 36,3 psi
  • 300 kPa = 3,0 bar = 43,5 psi


Hvis du er i tvivl om, hvad det rigtige dæktryk er til dine dæk, bør du altid undersøge dette, inden du tilfører eller fjerner luft. 

Michelin Digital dæktryksmåler

På lager

Pris: 299 kr.

Fast lav fragt maks. 39 kr.
Log ind eller køb FDM medlemskab direkte i kurven
Produktbeskrivelse

Beskrivelse af Michelin Digital dæktryksmåler

Programmérbar digital dæktryksmåler fra Michelin med indbygget LED-lys.

Et korrekt dæktryk er vigtigt for sikkerheden. Et for lavt dæktryk kan bl.a. føre til overophedning af dækket med svigt til følge. Desuden forringes dækkets egenskaber i forbindelse med pludselige undvigemanøvrer samt evnen til at modstå akvaplaning. Dette gælder ved et for lavt dæktryk på alle fire hjul. Et for lavt tryk på bare ét hjul kan resultere i, at bilen får uforudsigelige køreegenskaber. 

Et korrekt dæktryk kan desuden have en miljømæssig gevinst, da et for lavt dæktryk øger brændstofforbruget betragteligt. Ved et for lavt dæktryk på 0,6 bar reduceres dækkets levetid desuden med helt op til 50%.

Spar (mange) penge med en digital dæktryksmåler
Siden vinter 2014 har det været et lovkrav, at nye biler er udstyret med det automatiske dæktrykovervågningssystem – TPMS. Det melder dæktrykfejl ved tryktab over 20% eller et tryk under 1.5 bar. Selvom dæktrykket er over 1.5 bar, kan der være et øget brændstofforbrug. Her er en digital dæktrykmåler en god ven. Den kan nemlig hurtigt fortælle dig, hvad det præcise dæktryk er. 

Har du et lavere dæktryk på 0.5 bar på bare ét dæk, øges brændstofforbruget. Det betyder en ekstra (unødig) udgift, og dækkets levetid reduceres kraftigt. En digital dæktryksmåler tjener altså hurtigt sig selv ind. Faktisk er et lille overtryk (på 0.1 bar) gavnligt for brændstoføkonomien – endda uden at det går udover dæk og køreegenskaber. 

Undersøgelser viser, at op mod 50% af alle biler har forkert dæktryk i ét eller flere dæk. Tryktab sker naturligt med tiden, men det er en rigtig god ide at holde øje med det løbende. Med en digital dæktryksmåler kan du hurtigt spotte, om dæktrykket er for lavt. Et lavt dæktryk giver også en øget risiko for, at du mister kontrollen i en kritisk situation - f.eks. ved en hård opbremsning.

Anbefalet dæktryk – hvad skal lufttrykket i dæk være?
Det er forskelligt fra bil til bil og mærke til mærke, hvad det anbefalede dæktryk er. Du kan altid finde det anbefalede dæktryk i instruktionsbogen. Du bør tjekke dæktrykket mindst én gang om måneden med en analog eller digital dæktryksmåler. Dæktryk kan måles i bar, kPa (kilopascal) og psi. Sammenhængen mellem de forskellige enheder er: 1 bar = 100 kPa = 14,5 psi. 

På trykmålere er den røde skala typisk bar, mens den sorte skala er psi. Det er vigtigt, at dækkene er kolde, når du bruger en digital dæktryksmåler eller en anden trykmåler. Dobbelttjek altid, at ventilhætten er skruet rigtigt på efter kontrollen. 

Hvis du bruger en digital dæktryksmåler, som Michelins digitale dæktryksmåler, kan du se dæktrykket i alle tre måleenheder. Vi har dog lavet en simpel omregningstabel i næste afsnit, hvor du kan sammenligne de forskellige enheder. Vinterdæk bør altid have 0,2 bar ekstra tryk sammenlignet med det foreskrevne dæktryk. 

Omregningstabel til enheder i digital dæktryksmåler
Nedenstående tabel er en oversigt over dæktrykket målt i kPa, bar og psi. Den gør det nemmere at ramme det præcise dæktryk, hvis du ikke har din digitale dæktryksmåler med dig. 

  • 150 kPa = 1.5 bar = 21,8 psi
  • 200 kPa = 2,0 bar = 29,0 psi
  • 210 kPa = 2,1 bar = 30,5 psi
  • 220 kPa = 2,2 bar = 31,9 psi
  • 250 kPa = 2,5 bar = 36,3 psi
  • 300 kPa = 3,0 bar = 43,5 psi


Hvis du er i tvivl om, hvad det rigtige dæktryk er til dine dæk, bør du altid undersøge dette, inden du tilfører eller fjerner luft. 

Produktdetaljer

Fakta om Michelin Digital dæktryksmåler

Detaljer:
- Kan måle i BAR, PSI og kPa.
- Rækkevide 5-99 PSI, 35-680 kPa, 0,4-6,80 BAR
- Bar-nøjagtighed +/- 1%
- 2xCR2032 Lithiumbatteri (medfølger)
- Med LED lys i spidsen

Varenummer 506

Brugsanvisninger etc.:

Fast lav fragt maks. 39 kr.
Afsendes indenfor 2 hverdage
3 års garanti
30 dages bytte- og returservice
Del med andre
Top